2012. szeptember 19.

Nemzeti színű gyújtókábel

Ennél az alkatrésznél kicsit elakadtunk. Az van, hogy a 3.0 12V motornak brutális gyertyapipája van, 14 cm hosszú. És az hagyján, de amik eddig voltak a motoron azok eléggé el vannak már öregedve, a gumi gyűrűk bakelit keménységűre keményedtek. Meg hát az osztófej híjján a kábel másik végén levő csatlakozó sem stimmelt. Szóval mindenképp újakra volt szükség.



A feladat adott. Hat darab kábel, nem a gyári hosszúságúak, mivel nem az osztófejre kell csatlakozniuk. Ráadásul az egyik végén az eredeti (de mindenképp új) gyertyapipákkal, a kábelek másik végeire pedig Volkswagen csatlakozókra (90 fokosra) van szükség, mivel a gyújtótrafók VW típusból származnak. Ezt se volt egyszerű megtalálni, mert az elvárás is is speciális. A motorvezérlő elektronikában nincsen jel erősítő. Leginkább biztonsági okokból. A gyártó eleinte beépítette az elektronikába az erősítőt, de többször előfordult, hogy a trafó hibája kiütötte az erősítő IC-t, ami viszont tönkretette a motorvezérlő elektronika panelját... így aztán ez a rész kikerült a dobozból. Helyette tudtak volna adni külső erősítőt, de az viszont maximum 5 hengeres motort tud vezérelni, így ez sem volt jó. Olyan trafót, trafókat kellett tehát keresnünk ahol az erősítő a trafóba van építve. És ezt a VW gyártja így valamelyik kocsijába, ami viszont csak négy hengeres. Így aztán nekem két darab trafó van egymás mellé szerelve, és a hat henger meghajtása mellett van két üres hely :) elfér, nem kér benzint...

Tehát a kábelezésre visszatérve, vakartuk a fejünket rendesen. Szóba jött jó néhány esetleges megoldás. Veszünk gyári kábelt és a trafó felöli végén lecseréljük a csatlakozót. Vagy veszünk pipákat meg csatlakozókat, kábelt méterre és legyártjuk magunknak ami kell. De aztán egyik sem lett kivitelezhető olyan egyszerű okok miatt, hogy a gyári kábelköteg a hossza miatt nem adja ki a megfelelő méreteket, mivel ott a motoron levő osztófejig kell érniük, nálunk meg a tűzfalon levő trafókig. A másik megoldás pedig azért esett kútba, mivel égen-földön nem találtam, hol lehet gyertyapipát önmagában kapni.

És ebben a tanácstalan helyzetben jött a villámcsapás: a google kiadta a megfelelő címet: http://www.gyujtokabel.hu/. Álmomban sem gondoltam volna, hogy a legegyszerűbb megoldás itt lesz a szomszédban, Szentendrén. Kugler Károly úr igazi gyújtókábel guru. Átolvastam a honlapját, és tudtam, hogy egy ma már ritkaságszámba menő, igazi szakértőre találtam. Azonnal fel is hívtam telefonon, és a kérésre a részleteket e-mailben egyeztettük... tehát még online csávó is... hihetetlen...

Megírtam neki, hogy milyen hosszú kábelekre, milyen csatlakozókkal lenne szükségem, és ezt a választ kaptam:
"Ezeket a típusokat én a gyárinak megfelelő gyertyapipákkal szerelem. A gyertyapipák 1,4 kOhm ellenállásúak, a kábel pedig a gyárival megegyezően 0 kOhmos rézvezetős szilikon kábel. A gyári kábelek elosztó-trafó felőli végére is tettek 1 kOhmos ellenállást tartalmazó csatlakozókat. A 8 mm-es piros színű kábelem ú.n. szénszálas kábel, ennek az ellenállása kb 14 kOhm méterenként, ezt nem javaslom. Van kisebb ellenállású kábelem is (kb 2 kOhm/m) de ide ezt a kábelt sem javaslom, mivel a kábel ellenállása hozzáadódik a gyertyapipa ellenállásához, így a kész 84 cm-es kábel ellenállása kb 3 Kohm lenne, a 44 cm-é pedig kb 2 kOhm. Én az 1,4 kOhm-os gyertyapipákat rézszálas szilikon kábellel és a VW csatlakozónak megfelelő 0 Kohmos trafócsatlakozókkal szerelném. Így minden kábel ellenállása 1,4 kOhm lenne a hossztól függetlenül. Ha gondolja akkor színes szilikon védőcsövekkel tudom szerelni a kábeleket. A védőcsövekkel a kábel átmérője kb 10 mm lesz, az átütési szilárdsága kb 45 - 50 kilovoltra nő. Jelenleg piros, fehér és zöld színekben van raktáron."

Hihetetlen... leesett az állam, eszembe sem jutott, hogy ilyen van... mármint ilyen szakértés. És ráadásul az egész cucc ára nagyjából a fele, mint amennyiért a gyári kábelszettett kaptam volna. Azonnal megrendeltem, másnap délelőttre el is készült, most pedig már a kocsiban is vannak :)

Új pipák (valahonnan angliából rendeli), nulla ellenállású szilikon kábelek, ráadásul nemzeti szinekben, és nulla ellenállású trafó csatlakozók. Hibátlan. Ez a feladat is kipipálva, kérem a következőt.

1 megjegyzés:

Elég jól néz ki, és elég komoly a gyártó is.A készlet ára publikus?

Megjegyzés küldése

Megosztás

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More