2011. június 28.

Új kipufogó rendszer

Elkészült. Kicsit más lett, mint amit terveztem, de jó. Nem bánom. Valójában nem terveztem, hogy új lesz teljesen, csak egy kis alakításra számítottam, de aztán mégiscsak (szinte) az egészet cserélni kellett.

Eredetileg csak annyi lett volna Tülkös Robi feladata, hogy kicsit magasabbra állítsa, hogy ne lógjon le annyira, valamint, hogy a hátsó részen módosítson, mert a legutóbbi karosszéria alakításnál került egy lemez az üzemanyag tartály alá, hogy nehogy kicsöpögjön az üzemanyag. Mert az ügyes olasz tervezésnél a tank alsó ki- és visszafolyóági csatlakozása pontosan a kipufogó cső azon része fölött van, ami átmegy a hátsó futómű fölött. Mivel a kocsim eredetileg sornégyes motorral szerelt volt, és azoknak külső tankja van, nem tudom, hogy a nagy, 75 literes, csomagtartóban levő V6 tank hogyan van megoldva gyárilag. Mi egyszerűen vágtunk egy lukat a padlólemezbe, hogy ki tudjon lógni a csatlakozás. A csövek innen egy másik lukon keresztül visszajöttek a csomagtartóba, ahol AC pumpák és a szűrő után mentek az utastéren át előre a motor felé.

A benzincső csatlakozások és a kipufogó között alig 5 cm távolság volt. Raktunk ugyan ide egy terelő lemezt, hogy ha esetleg szivárogna, akkor ne egyenesen a forró kipufogóra follyon, de akkor is állandó parám volt a lángra kapó kocsi. Meg egyébként is, felesleges csőkígyózás volt így. Szóval a lakatos munkánál a tankot megemeltük 5 cm-el (tudom, a súlypont... de nyugodtabb vagyok így), és bezártuk a padlólemezen az összes lukat. Így a benzincsövek végig a csomagtartóban maradnak, és nem tud kifolyni semmi, sehova. Vagy egy homológ gumitank lett volna még megoldás, de arra sajnálom a pénzt. Így marad a gyári. A kipufogó viszont kitámasztott a padlólemez lezárásán, sőt, mivel feszült is, hozzáért a jobb féltengelyhez. Na, emiatt kellett ezen a részen változtatni.

Viszont az elején meg amiatt kellett változtatni, mert egyszerűen nem lehett szétszedni a csőrendszert, csak a leömlőkkel együtt... Ez hibás kialakítás volt, régóta szerettem volna módosíttatni, és akkor most erre is sor került. Az utolsó ok ami még a kipufogó szerelést indokolta az a két darab lamdba-szonda beépítése az első két ágba, amiket az új motorvezérlő elektronika igényel, de psszt... erről csak később.

Szóval elvittem a kocsit a Dinamit-dob műhelybe, elmondtam mit szeretnék, a fiúk pedig nekiláttak. Elsőre rögtön kiderült, hogy a két gyári öntöttvas leömlő el van repedve. Egyáltalán nincs hely fonottkalács-szerű leömlőket rakni, egyszerűen nem fér el. Sokat törtük a fejünket, de nincs megoldás, a hátsó hengerből jövő csőnek ugyanolyan hosszan kéne kanyarognia mint a legelsőből jövőnek, de nem fér el. Minden más, csak körülbelüli megoldás felesleges. Akkor már maradhat a gyári is. Esetleg annyival lennénk előrébb, hogy nem öntvény lenne...

A két leömlőt így meg kellett hegesztetni, utána pedig síkoltatni a hengerfejhez eső végét. Ezután lehetett csak nekilátni a rendszer alakításának. Mivel annyi mindent kellett módosítani, egyszerűbb volt az egészet újra gyártani. Így történt, hogy egyedül a hátsó dob maradt meg, bár a hangszigetelő anyagot abban is kicserélték a srácok. Most tehát van a két leömlő, itt három az egybe megy a gáz. Aztán ez a két cső bekanyarodik a kocsi alá, itt kaptak helyet a lambda-szondák. Közvetlenül utánuk pedig rugós csatlakozóval oldható az egymás mellett hátra menő két ötvenes cső. Aztán ez a két cső összefut (kettő az egybe) egy darab hatvanas csőbe és ezzel kanyarodunk a hátsó futómű fölé. Itt van egy csavaros szétszerelhetési pont, majd a futómű fölötti ív, végül az egyetlen, leghátsó dob.

Jól szól :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Megosztás

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More