2011. június 15.

Váltóbajok

Hétfő reggel a műhelyben vettük észre, hogy az hagyján, hogy a kuplungház darabokra tört, a váltóházból is kiszakadtak a rögzítési pontjai, és a leszakadó kardán kettétörte a váltórudat... de a kardán-alagutat - mintha csak flexelték volna - kinyitotta. Tulajdonképpen a kocsi ketté lett vágva, a két ülés mögött középen. (Hátul van a váltó, és rajta a kuplung is.) Tehát nemcsak szerelési, de lakatos-, és fényezési munka is kerekedett a kis balesetből. Azonnal lemondtam a hétvégi versenyre leadott nevezést...

És ugye a lényeg: ekkor még nem tudtuk mitől történt ez meg, immár másodszor. Főleg, hogy mostanra már szinte minden teljesen új az előző esethez képest. Leszedtük hát a váltót, és felhívtam Macit a Tuningkasztninál, hogy jöjjön el megnézni, mit lehet kezdeni a karosszériával. Ja, és persze a fék sincs megoldva...




A váltó levételekor kiderült, hogy a kuplung teljesen kuka. A tárcsa (vadi új) elgörbült, eldeformálódott. A lendkerék sima felülete megsérült, abból is kell másik. A kardán-tengely elgörbült, a váltórudazat kettétört, ezekből is új kell, csakúgy mint a leghátsó hardy-tárcsából. A középsőt is ki kell cserélni, de azt már korábban kellet volna, én rá gyanakodtam, mint hibaforrásra. Hogy megtudjuk a nyelestengely nem görbült-e meg, szétkaptuk a váltót is, és elvittük a nyelestengelyt műszeres mérésre.

Eközben szereztem Hlinka Karcsitól egy Ford Cosworth-ba való elektromos főfékhengert. Ezt Radó Pista ajánlotta még Lacházán, és mások is megerősítették, hogy az jó cucc lesz. Karcsi hozott is egyet rögtön, de mikor megláttam mekkora, kicsit lejjebb ment a mosolyom. Nem biztos, hogy elfér... Ebben a főfékhengerben, egy elektromos pumpa, egy nyomástartó bödönön keresztül állandó nyomás alatt tartja a fékrendszert. A pedál betaposásával ezt a nyomást engedjük rá a fékmunkahengerekre. A hardware képes arra is - megfelelő elektromos bekötéssel, hogy az első és hátsó részeket akár egymástól függetlenül szabályozzuk. De aztán mikor bepróbáltuk a helyére, kiderült, hogy tényleg nem fér el. Vagyis a helyén elfér, de akkor a hatos hengerből soha nem vesszük ki többé a gyertyát... Visszaadtam a cuccot Karcsinak, és ismét tanácstalanul álltam fék ügyben.

A mérésen aztán megtudtuk, hogy a nyelestengely nem görbült, viszont fél-egy tizedet üt... Fasza. A váltó legdrágább alkatrésze, tuti nem csináltatok másikat... Akkor is és most is úgy gondolom, hogy ennyit el kell viselnie a váltónak, főleg ha a végén rendesen megvezeti a kuplungban a csapágy is... Ebből nem lehet baj, nem ez a hiba forrás. Viszont a léptetőrúd a váltón belül is elgörbült (ennek a külső rúdja tört el), így abból is új kell.


Az új cuccokat az Alfáriumból sikerült beszerezni, új kuplungot pedig ismét Whistler készített. Maciék pedig jöttek, láttak, lakatoltak. Szép kis dobozkát gyártottak a kardán-alagút végére, így legalább könnyebben szerelhető ez a rész alulról. Aztán kijavítottuk a fényezést is. Ezek persze csak így leírva mentek ilyen gyorsan, a valóságban szálltak a napok-hetek.



Nagyjából akkor jöttem rá, hogy mi a törés-hiba oka, mikor beszereztem az összes új alkatrészt, és nekiálltunk összerakni a legót. Én hibám, én szúrtam el. Az a sztori, hogy a kuplung nyelestengelye (nem az ami a váltóban van, hanem a kuplungból jön ki, és erre van csavarozva a kardántengely... vagyis a hátsó hardy-tárcsa), szóval ennek a kicsi tengelynek a vége annyira el volt kalapálva, hogy a hardy-tárcsa lukjába nem lehetett bevezetni. De én ezt nem tudtam, azt hittem, hogy fordítva kell felrakni a hardy-tárcsát, mert úgy összement. De nem. Kaptam Alextől (Alfárium) másik kuplung nyelestengelyt, és egyből észrevettem, hogy kisebb az átmérője a végén. Nincs összezömülve... Bakker. Azonnal leesett... Ha fordítva rakom össze, akkor a kardántengely leng a hardy-tárcsában, és még szép, hogy egyszercsak letép amit letud. De ha rendesen van összerakva, ahogy most sikerült, akkor minden szinte fémesen kapcsolódik, és megvezetik egymást. Szép egységet alkot a hajtás... Hurrá, ezt legalább megoldottuk.

De, hogy a későbbiekben azért legyen egy kis esélyünk, a kuplungházat némi aluminium hozzáadásával megerősíttettem. Szép lett :)

8 megjegyzés:

Hali!

Gratulálok a géphez, nem semmi munka. :) Amúgy a hardy-s kardánhoz azért "ragaszkodsz" mert a gépkönyv meg miegymáshoz követelmény az eredetiség? Én a 75-ön átalakítottam, és meg kell mondjam eddig jól működik, bár tény nem olyan nagy etapokat fut mint mondjuk a tied egy-egy hétvégén.
Illetve a főfékhenger mizériánál esetleg hasonlóképpen az eredeti kell használni? Dupla főfékhenger szóba se jöhet?

Nem ragaszkodom a hardyhoz. Épp fejlesztés alatt áll egy audi féltengelyből kialakított kardán tengely :) majd megíron milyen...
A féket azóta megoldottuk, csak le vagyok maradva a beszámolókkal. Valóban a tandem lett a megoldás, csak gondoltam hátha van olcsóbb is... Nem lett...

Dobj egy email címet lehet az én megoldásom jobb mint az audi féltengely, viszont nem reklámoznám :)

kari at totalhitel pont hu

végigolvastam a 75 fejlesztést... ti sem aprózzátok :)

Szia!
Kardán: Porsche 924, vagy 928 már nem emlékszem melyiket a Schulek Béla már rakott fel. Kérdezd őt. Az állítólag tuti megoldás.

Van egy ralis barátom a hőskorból , aki Alfettával ment 81-ben , Ő is mindíg a kuplungház törésére panaszkodott - eddig nem értettem.

csali:
nincs baj azzal a kuplungházal igazából. ha törik, akkor a kardánnal, vagy annak kiegyensúlyozásával van baj.

Megjegyzés küldése

Megosztás

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More